Development of Pop-Up Book-Based Learning Media for Pythagoras Theorem Materials in Class VIII of Junior High School
Pengembangan media pembelajaran berbasis pop-up book materi teorema pythagoras pada kelas VIII SMP
Abstrak
Learning media is an important component in learning, especially in learning mathematics. With the existence of learning media, of course, you can visualize mathematical material that tends to be abstract. Pop Up Book-based learning media is one of the learning media that can visualize mathematical material that tends to be abstract. The purpose of this study was to test the validity of Pop-Up Book-based learning media in visualizing mathematical material, especially Pythagorean theorem material. The instruments in this study were pretest and posttest quiz questions. The results obtained from this study indicate that learning media can increase student enthusiasm and motivation by showing the difference in the average pretest score (60.00) and posttest score (91.67). In other words, this Pop-Up Book-based learning media is valid for use in visualizing mathematical material which tends to be abstract and effectively used in the learning process.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Al-Anwari, A. M. (2016). Pengembangan Media Ajar Pendidikan Lingkungan Hidup Terintegrasi dengan Ajaran Islam tentang Lingkungan di SDIT Al-Azhar Jambi. Kontekstualita, 31(1), 101–120.
Anisa, N. N., & KHB, M. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Pop Up Book Tema Cita-Citaku Kelas IV Sekolah Dasar. SENDIKA (Seminar Nasional Pendidikan) 2018 Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1068–1077.
Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228.
Eskris, Y., & Koeswanti, H. D. (2022). Media Pop-Up Book Berbasis Model Pembelajaran APACIN Meningkatkan Kemampuan Kefasihan Membaca Siswa. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(3), 447–454. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i3.49358
Fajri, M., Yurniwati, Y., & Utomo, E. (2019). Computational Thinking, Mathematical Thinking Berorientasi Gaya Kognitif pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Dinamika Sekolah Dasar, 1(1), 1–19. https://doi.org/10.21009/DSD.XXX
Fitri, N. A. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Kubus dan Balok untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(4), 226–239. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Khoiriyah, E., & Sari, E. Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Mata Pelajaran IPA Kelas III SDN 3 Junjung Kecamatan Sumbergempol Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(2), 22–32. http:ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD
Kurnia, T. D., Lati, C., Fauziah, H., & Trihanton, A. (2019). Model ADDIE untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantuan 3D Pageflip. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM), 516–525.
Lestari, O. R., & Hardini, A. T. A. (2022). Keefektifan Metode Matematika GASING Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Perkalian Dua Digit Untuk Siswa Kelas VI SD. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2498–2506.
Masturah, E. D., Mahadewi, L. P. P., & Simamora, A. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(2), 212–221.
Mulianti, E. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pembelajaran Matematika Kelas II MI Ma’arif Bego Maguwoharjo Sleman Yogyakarta [Thesis Magister]. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Nengsi, R., Munandar, H., & Junita, S. (2020). Pengembangan Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas V pada Pembelajaran IPA Tema Lingkungan Sahabat Kita. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 1–17.
Ningtiyas, T. W., Setyosari, P., & Praherdiono, H. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Mata Pelajaran IPA Bab Siklus Air dan Peristiwa Alam sebagai Penguatan Kognitif Siswa. JKTP (Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan), 2(2), 115–120. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index
Pramesti, J. (2015). Pengembangan Media Pop-Up Book Tema Peristiwa untuk Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Guru Dan Sekolah Dasar, 4(16), 1–13.
Rahmawati, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book pada Materi Perubahan Wujud Benda untuk Siswa SDLB Tunarungu Kelas IV. Jurnal Widia Ortodidaktika, 7(2), 186–196.
Rustandi, A., & Rismayanti, R. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60.
Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Muhammad Sholeh. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(I), 138–150.
Simatupang, H. A., Widodo, E., & Susilowati, S. (2016). Pengembangan Media Pop-Up pada Materi Organisasi Kehidupan untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik SMP Kelas VII. TPACK-IPA (Technological Pedagogical Content Knowledge), 5(1), 1–10.
Siregar, A., & Rahmah, E. (2016). Model Pop Up Book Keluarga untuk Mempercepat Kemampuan Membaca Anak Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 5(1), 10–21.
Sukmadinata, N. S. (2006). Metode Penelitian Pendidikan (2nd ed.). Remaja Rosdakarya.
Yuwono, T., Ningrum, A. D. I., & Susilo, D. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Discovery Learning Membuktikan Luas dan Keliling Lingkaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 479–490. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3091