Development of papan pintar aljabar media for single variable linear equations materials
Pengembangan media pembelajaran papan pintar aljabar untuk materi persamaan linear satu variabel
Abstrak
This study aims to develop an Algebra Smart Board learning media to improve math problem solving skills in the subject matter of One Variable Linear Equations. This type of research is research and development using the R & D development model with the ADDIE development method (Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery, Evaluations). The subjects of this study were 12 class VII students of junior high school who had studied the one variable linear equation (PLSV) material. This study used research instruments in the form of media validation sheets, material validation, practicality tests and student opinion questionnaires. The results of this study (1) "Algebra Smart Board" media were declared valid in terms of media with an average percentage of 88.9%, (2) "Algebra Smart Board" media were valid in terms of material with an average percentage of 95%, (3) The "Algebra Smart Board" media is effectively used from the results of student opinion polls with an average percentage of 93.425%, and (4) the "Algebra Smart Board" media is very practical with an average percentage of 91.17%.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Anwar, N., Johar, R., & Juandi, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Open-ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP. Jurnal Didaktik Matematika, 2(1), 52–63.
Ariansyah, A., Sugiatno, S., & Bistari, B. (2021). Mengatasi Hambatan Belajar dalam Materi PLSV Menggunakan Desain Didaktis dengan Scaffolding di SMP. Jurnal AlphaEuclidEdu, 2(2), 147–159. https://doi.org/10.26418/ja.v2i2.42869
Cahyani, F. D., Idris, I., & Jalal, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Muaro Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifudin Jambi.
Dewi, A., & Ratu, N. (2018). Pengembangan Alper Aljabar untuk Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 147–157.
Fais, M. Z., Listyarini, I., & Tsalatsa, A. N. (2019). Pengembangan Media Papin dan Koja (Papan Pintar dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 26. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17097
Febrianti, R. (2014). Identifikasi Kesalahan Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Terpadu Kota Bengkulu dalam Menyelesaikan Soal-soal Persamaan dan Pertidaksamaan Linier Satu Variabel. Universitas Bengkulu.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).
Harsono, D. N., & Prihatnani, E. (2018). Pengembangan Permainan Domat Card pada Materi Sistem Persamaan Linier Satu Variabel. Maju, 5(1), 1–13.
Kamelia, S., & Pujiastuti, H. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif-Scaffolding untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Regulated Learning Siswa. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(4), 385–392. https://doi.org/10.24014/juring.v3i4.9454
Khoiriyah, S., Qonita, S. H., Lestari, M., & Rantika, T. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Matematika. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 81–89. https://doi.org/10.24127/emteka.v2i2.985
Maulida, N. A., Mulyanti, Y., & Lukman, H. S. (2022). Pengembangan Alat Peraga Papan Aljabar Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 5(2), 70–78. https://doi.org/10.37150/jp.v5i2.1326
Mustika, C. Z. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa MTs dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi PSLV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(6), 1719–1728. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.624
Nasution, S. (1990). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar-Mengajar. PT Bumi Aksara.
Rachmawati, N., & Sumargiyani, S. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Konstektual pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas VII SMP. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.32332/linear.v2i1.3106
Rosmawanti, R., & Pujiastuti, H. (2020). Penerapan Alat Peraga Kupat Isabel pada Sistem Persamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 154–162.
Shoimah, R. N., & Syafi’aturosyidah, M. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Konkret untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Pemahaman Konsep Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III Mi Ma’arif NU Sukodadi-Lamongan. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 1–18. https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1836
Silmi, S. A., & Anita, I. W. (2022). Pembelajaran Daring Materi PLSV Siswa Kelas VII di MTs Ibnu Sina Soreang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(1), 139–148. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.139-148
Suciati, I. (2018). Penggunaan Media Kartu Metode Piramida pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 27–40.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Utami, S. S. (2014). Pengaruh Model Creative Problem Solving Terhadap Pemahaman Konsep Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Yulia, P. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Kelas V SD. Seminar Pendidikan Matematika Dan Sistem Informasi, 1(1), 172–179.
Yulistina, D., & Arianti, B. D. D. (2019). E-Katalog Sebagai Sistem Informasi Pemasaran Kopi Sapit Berbasis Web. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(2), 45–52. https://doi.org/10.29408/edumatic.v3i2.1766
Zulkarnain, I., & Rahmawati, A. (2016). Model Pembelajaran Generatif untuk Mengembangkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 8–14. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i1.582