Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan masalah barisan dan deret aritmatika

  • Anggita Febriliyani Universitas Kristen Satya Wacana
  • Novisita Ratu Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Thinking Process, arithmetic sequence and series

Abstract

this research is a qualitative descriptive which aims to analyze students thinking process in solving arithmetic sequence and series problems. Subject in this research were three grade XII students of SMA Negeri 1 Ambarawa on of academe year 2018/2019 is FHA as a high ability subject, AK as a medium ability subject, and WDR as a low ability subject. Data collecting methods are test, interview, and documentation. The result showed that in solving arithmetic sequence the first number problem all subjects used the conceptual thinking process while the second number arithmetic series problem the high subject used the conceptual thinking process and the medium and low subject used  the process of using semiconceptual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA.

Alwi, H. (2010). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Beny, Kriswandani, & Ratu Novisita. (2016). Analisis Proses Berpikir Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Independent Dan Field Dependent Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Boyolali. Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga.

Eka, Kharisma. (2008). Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan soal cerita di SMU Kelas X. Universitas negeri surabaya. Disertasi. Skripsi tidak dipublikasikan.

Hudojo, Herman. (2003). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang. Universitas Negeri Malang.

Jagom, Y.O. (2018). Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pokok Bahasan Aritmatika Sosial.

Kalangi, Josep Bintang. (2015). Matematika Ekonomi dan Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Khasanah, Ummi. (2015). Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Siswa Smp Negeri 1 Colomadu Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kusumawati, I. (2014). Identifikasi Proses Berpikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Membuktikan Dua Segitiga Kongkruen Berdasarkan Perbedaan Gender. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika MATHEdunesa, vol 3, No. 3, h. 114-119.

Kuswana, W.S. (2013). Taksonomi Berpikir. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, M.A. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya Bandung.
Prosiding, Seminar Nasional Etnomatnesia, h. 436-441.

Rizal, M., Budayasa, I.K., Lukito, A., dan Siswono, T.Y.E. (2012). Proses Berpikir Siswa SD Dalam Melakukan Estimasi Masalah Berhitung Berdasarkan Jenis Kelamin, Jurnal Ilmu Pendidikan, vol 18, No. 1, h. 48-57.

Savitri, I.R., dan Rahaju, E.B. (2017). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Ditinjau dari Kemampuan Matematika. ”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika MATHEdunesa, vol 6, No. 1, h. 114-120.

Siswono, Tatag Yuli Eko. (2002). Proses Berpikir Siswa Dalam Pengajuan Soal. Jurnal Nasional Matematika atau Pembelajarannya, Volume VIII, ISSN 0852-7792. Universitas Negeri Malang.H:44 - 50. Diakses tanggal 7 Agustus 2018 dari https://tatagyes.files.wordpress.com/2009/11/paper02_berpikir2.pdf

Soejadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta : Dirjen Dikti Depdikbud.

Sugiyono, (2009). Metode Penelitian pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta Bandung.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan(Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Published
2018-10-10
How to Cite
Febriliyani, A., & Ratu, N. (2018). Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan masalah barisan dan deret aritmatika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 180-189. https://doi.org/10.33654/math.v4i3.111
Section
Research
Abstract viewed = 587 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 975 times