Class management to improve students' mathematics learning achievement using active learning strategies type Hollywood Squares Review in class VIII SMP Negeri 2 Na. IX-X
Pengelolaan kelas untuk meningkatkan prestasi belajar matematika siswa dengan menggunakan strategi pembelajaran aktif tipe Hollywood Squares Review pada kelas VIII SMP Negeri 2 Na. IX-X
Abstrak
This research aims to improve students' mathematics learning achievement by using active learning strategies of the Hollywood squares review type in class VIII of SMP Negeri 2 Na. IX-X. An experimental design with a pretest-posttest approach was used in this research. The research sample consisted of class VIII-1 students as the experimental class and class VIII-2 students as the control class, who were taken randomly after carrying out homogeneity and normality tests. In the learning process, both the control class and the experimental class applied a scientific approach based on the 2013 curriculum, the Hollywood Squares Review learning strategy was applied to the experimental class, while the control class was not given any treatment. Data analysis was carried out using the t test. A significance value of 0.000 < 0.05 was found in the results of the data analysis test, which shows that using the Hollywood Squares Review learning technique can improve learning achievement.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Agus, A. H. R. (2015). Strategi Pengelolaan Kelas dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 3(1), 1–12.
Anggoro, B. S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Melalui Discovery Learning dan Model Pembelajaran Peer Led Guided Inquiry. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 11–20.
Arifin, P., Trisna, B. N., & Atsnan, Muh. F. (2017). Mengembangkan Self-Efficiancy Matematika Melalui Pembelajaran Pendekatan Matematika Realistik pada Siswa Kelas VII D SMP Negeri 27 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2016-2017. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 93–104.
Dirgahayuning, A. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Hollywood Square Review untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Larutan Asam dan Basa di Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 5 Pekanbaru. PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 5(2), 188–198.
Fadila, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Open Ended Menggunakan Strategi Hollywood Square Review Terhadap Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis dan Persistensi Diri Siswa [Undergraduate Thesis]. UIN Raden Intan Lampung.
Faoziyah, A., & Rohyati, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran DMR (Diskursus Multy Reprecentasy) Terhadap Kecerdasan Logis Matematis dan Self Efficacy pada Materi Induksi Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM), 331–343.
Fidrayani, F., & Hadiati, E. (2020). The Analysis of Self-Efficacy and Classroom Management as Contributors to Teacher Personality of Madrasah Ibtidaiyah. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 7(1), 132–147. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v7i1.6147
Husna, A. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Kelas VII SMP Negeri Lembah Gumanti Kabupaten Solok dengan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Hollywood Squares Review. PYTHAGORAS, 5(2), 106–112.
Mawaddah, S. (2020). Hubungan Pengelolaan Kelas dengan Keaktifan Belajar Peserta Didik Kelas IV di MI El-Syifa Ciganjur [Undergraduate Thesis]. UIN Syarif Hidayatullah.
Ningsih, E. M. W., Sutriningsih, N., & Istiani, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Reciporal Teaching dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 215–218.
Rifanah, R., & Widodo, J. (2014). Pengaruh Keterampilan Mengelola Kelas dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas VII Mata Pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri Se-Kecamatan Wedung Kabupaten Demak. EEAJ (Economic Education Analysis Journal, 3(2), 211–216. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj
Saihu, S. (2020). Etika Menuntut Ilmu Menurut Kitab Ta’lim Muta’alim. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 3(1), 99–112. https://doi.org/10.36670/alamin.v2i02.20
Samrin, S., & Syahrul, S. (2021). Pengelolaan Pengajaran. Penerbit Deepublish.
Silberman, M. L. (2014). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nuansa Cendekia.
Simarmata, N. I. P., Yurfiah, Y., Tanjung, R., Arini, D. A., Wahyuni, S., Mahatmaharti, Rr. A. K., Labuem, S., Harmawati, D., Syamil, A., Pratiwi, I. I., Irdiyansyah, I., & Reski, A. (2023). Psikologi Pendidikan. Penerbit Yayasan Kita Menulis.
Warsono, S. (2016). Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Belajar Siswa. Manajer Pendidikan, 10(5), 469–476.
Wati, O., Fitri, D. Y., & Handayani, S. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Hollywood Squares Review Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 3 Batang Anai [Undergaduate Thesis]. STKIP PGRI Sumatera Barat.
Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. DIVA Press.
Zaturrahmi, Z. (2019). Lingkungan Belajar Sebagai Pengelolaan Kelas: Sebuah Kajian Literatur. E-Tech, 7(4), 1–7. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00