Strengthening the ability of students to solve mathematical problems through classroom conduct wit autograph aided mathematics learning media

Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui pengelolaan kelas dengan media pembelajaran matematika berbantuan autograph

  • Nurapriani Nurapriani Universitas Labuhanbatu
  • Lily Rohanita Hasibuan Universitas Labuhanbatu
  • Sakinah Ubudiyah Siregar Universitas Labuhanbatu
Kata Kunci: classroom management, mathematics learning, autograph

Abstrak

The research is aimed at improving the learning process in the classroom so that it affects students’ ability to solve mathematical problems. This study is a class action study conducted on 25 students in the 8th grade of Mts Syahru Thoyibbah Annafisah. Data obtained through the observation process and the delivery of problem-solving tests. Further, the data is analyzed through three stages, namely: 1) data reduction, 2) data exposure and 3) drawing conclusions. This research is descriptive research with a qualitative approach. Furthermore, the results of this study showed an improvement in students’ ability to solve mathematical problems both on indicators of problem understanding, problem planning, implementation of plans and conclusion.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##submission.authorBiographies##

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. Sisingamangaraja No. 126 A KM 3.5, Aek Tapa, Bakaran Batu, Sumatera Utara

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. Sisingamangaraja No. 126 A KM 3.5, Aek Tapa, Bakaran Batu, Sumatera Utara

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. Sisingamangaraja No. 126 A KM 3.5, Aek Tapa, Bakaran Batu, Sumatera Utara

Referensi

Andina, A., & Yulia, P. (2023). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Kemampuan Guru dalam Mengelola Kelas di MtsS Modern Arafah. JuMlahku (Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan), 9(2), 106–116.

Damung, G. E., Arifuddin, W., & Al Banna, M. Z. (2019). Pengelolaan Kelas terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Jaya Negara Makassar. Seminar Nasional Sains, Teknologi, Dan Sosial Humaniora UIT 2019, 45–59.

Elfina, H. (2020). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Software Autograph untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Medan. MAJU, 7(2), 221–227.

Fredlina, K. Q., Putri, G. A. M. A., & Astawa, N. L. P. N. S. P. (2021). Penggunaan Teknologi sebagai Media Pembelajaran Matematika di Era New Normal. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(1), 79–84.

Harahap, F. S. W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Autograph Menggunakan Pendekatan Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa SMA. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA Dan Pendidikan IPA, 5(1), 21–27. http://journal.uny.ac.id/index.php/jpmmp

Hasibuan, N. H. (2016). Pemanfaatan Autograph sebagai Media Pembelajaran Matematika dengan Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM). Cahaya Pendidikan, 2(1), 34–46.

Heriyanto, A. P. (2013). Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) oleh Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 1–9. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/jip

Indofah, A. V., & Hasanudin, C. (2023). Anggapan Siswa Tentang Pelajaran Matematika yang Sulit dan Menakutkan. Prosiding Seminar Nasional Daring Unit Kegiatan Mahasiswa Jurnalistik (Sinergi) IKIP PGRI Bojonegoro, 1110–1113.

Irfianti, R., & Maarif, S. (2019). Penerapan Media Software Autograph dalam Pembelajaran Matematika. EduMath, 7(2), 19–28.

Khairat, M. (2023). Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas pada Mata Pelajaran Matematika di SDN 060811 Medan [Undergraduated Thesis]. UIN Sumatera Utara.

Muhammad, M., & Kusno, K. (2015). Analisis Diagnostik Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Model Linier. Khazanah Pendidikan, 9(1), 59–65.

Novianti, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73.

Nurani, U., Sulistiani, I. R., & Dewi, M. sari. (2020). Pengelolaan Kelas Guru dalam Pembelajaran Matematika. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(3), 143–147.

Nurdewi, N. (2022). Implementasi Personal Branding Smart ASN Perwujudan Bangga Melayani di Provinsi Maluku Utara. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 1(2), 297–303.

Nurhayati, E., Mulyana, T., & Martadiputra, B. A. P. (2016). Penerapan Scaffolding untuk Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 107–112.

Ramadhani, R. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA Melalui Guided Discovery Learning Berbantuan Autograph. JPPM, 10(2), 72–81.

Salasiyah, C. I., & Zaki, M. (2018). Analisis Kemampuan Guru dalam Menggunakan Alat Peraga Matematika di SMP Negeri 5 Langsa. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 202–209. http://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math

Sibuea, M. F. L. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Software Autograph Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Seminar Nasional Royal (SENAR) 2018, 511–516.

Siregar, B. H., & Manurung, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Perangkat Lunak Autograph untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berbasis Polya’s Four-Step Problem Solving. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 7(3), 296–304. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v7i3.9252

Siregar, S. U. (2024). Manajemen Pendidikan (K. Erka, Ed.). CV. Namakomu.

Ulmi, F. (2018). Tahap Validasi Lembar Essay Assessment Berbasis Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika di SMA. Natural Science Journal, 4(1), 561–571.

Diterbitkan
2024-02-09
Abstrak viewed = 86 times
PDF downloaded = 59 times