Pengembangan perangkat pembelajaran kontekstual sebagai penunjang pembelajaran abad 21 pada materi bangun datar
Development of contextual learning tools to support 21st century on flat shape materials
Abstract
This study aims to develop and produce good quality learning tools on rectangular flat shape material and see the effectiveness of the learning. The population was the VII grade students at Junior High School in South Banjarmasin. Determination of the sample using purposive sampling with research samples SMPN 23 and 28 Banjarmasin. The research design used is a type of development research with a development process using the 4D model and has been adjusted to the research objectives. The results of the development of learning tools in the form of a Learning Implementation Plan (RPP), Student Worksheet (LKPD), and Learning Outcomes Test (THB) are good, namely valid with a little revision, THB meets the criteria of minimum validity is sufficient, the reliability test shows very high correlation practical, and effective seen from effective student activities, positive student responses, and completeness of learning classically achieved, namely 93.54% students complete learning for SMP 23 Banjarmasin and 93.33% students complete studying for SMPN 28 Banjarmasin. The urgency of the results of this study is to contribute to teachers at SMPN 23 and SMPN 28 Banjarmasin to be able to implement and develop the resulting products in the form of contextual-based learning tools. Since this product is a new thing for the schools of SMPN 23 and SMPN 28 Banjarmasin, it can be used as an alternative in learning activities.
Downloads
References
Astuti, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kontekstual pada Materi Pecahan. e-DuMath: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 10-20. http://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/450532.
Arvianto, I. R., & Yosef, M. K. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).http://www.researchgate.net/publication/339356748
Assaibin, M., Upu, H., & Darwis, M. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model kooperatif dengan Pendekatan Kombinasi Experiences, Language, Pictorial, Symbol, Application (ELPSA) dan Saintifik. Jurnal Pendidikan PEPATUDZU, 15(1). http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v15i1.313%0D
Daryanto. (2017). Pembelajaran Abad 21. : Yogyakarta: Gava Media.
Dewati, R., Noer, S. H., & Nurhanurawati. (2013). Efektivitas model pembelajaran learning cycle 3e dalam meningkatkan pemahaman konsep matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 126. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/280/245
Friantini, R. N., & Rahmat, W & Jeliana, I. P. (2020). Pengembangan Modul Kontekstual Aritmatika Sosia; Kelas 7 SMP. Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 562-576. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/278/166
Halim, St. N. H., & Muhammad, D, & Awi, D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Kontekstual dengan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transfering (REACT) Pada Siswa Sekolah Dasar. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2) 196-210. DOI:https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i2a8.2018
Kemendikbud. (2014). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniawan, D., & Sinta, V. D. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screencast-O-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan 3(1), http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jspendidikan/article/view/193/156
Marina, & Suciati, I. (2018). Pengaruh Pendekatan Kontekstual terhadap Prestasi Belajar Matematika Aritmetika Sosial Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Kota Palu. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 44–52. https://doi.org/https://doi.org/10.31970/gurutua.v1i1.11
Mu'ti, Y. A., & Mardiyana, & Saputro, D.R.S. (2017). Pengembangan Perangkat dengan Pendekatan CTL pada Materi Teorema Pythagoras di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal of Mathematics and Mathematics Education 7(1). 33-45. http://jurnal.fkip.uns.ac.id
Munawarah. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan menggunakan pendekatan kontekstual. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(2), 168–186. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/mapan.v5n2a2
Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59–72. https://doi.org/10.15294/kreano.v3i1.2613
SC, P., Maimunah, & Hutapea, N. M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Memfasilitasi Pemahaman Matematis Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 800–812. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.286
Setiawan, P., & Sudana, I. D. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 238–247.
Susanto, H. A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMA dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Trigonometri. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika UPGRIS Semarang, 5(1). http://journal.upgris.ac.id/index.php/aksioma/article/view/562
Syahbana, A. (2012). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 02(April), 45–57.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptational Children. National Center for Improvement Educational System. Indiana: University Bloomington..
Trisdiono, H. (2013). Strategi Pembelajaran Abad 21. :Yogyakarta.LPMP D.I.
Yanuarto, W. N. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Kontekstual Matematika di SMP Kelas IX yang Menekankan Religiusitas Peserta Didik. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 186–195. https://doi.org/10.21831/pg.v9i2.9079
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright by Author(s)