Penerapan LKM (Lembar Kerja Mahasiswa) untuk melihat pemahaman konsep & kemampuan komunikasi matematis

Application of student worksheet to see understanding mathematical concepts & communication skills

  • Dita Oktavihari Universitas Muhammadiyah Malang
  • Mohammad Mahfud Effendi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Reni Dwi Susanti Universitas Muhammadiyah Malang
Keywords: concept understanding, mathematical communication, students worksheet

Abstract

This research is a qualitative descriptive research that aims to see the understanding of concepts and mathematical communication of students with the application of LKM. The subjects of this study were the second-semester students of the Government Science Department, Faculty of Social and Political Sciences, University of Muhammadiyah Malang. Data collection techniques used are observation, testing, and documentation. Analysis of the data used is data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The application of student worksheets (LKM) was carried out for 3 meetings in April-May 2019. Based on the research conducted, an average grade of 63.86 was obtained. Researchers divide into 2 groups to facilitate data analysis. Assessment is carried out in accordance with indicators of understanding concepts and mathematical communication. The application of LKM can be done to see the understanding of concepts in students well. This is proven that as much as 62.22% of students are able to improve their understanding of the concept. The questions used in the MFI are essay questions. Essay questions can improve students' mathematical communication skills. It can be seen from the results of student work as much as 62.22% able to answer the essay questions so that they can communicate the concepts that have been taught and present them in the form of mathematical representation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardina, F. R., & Sa’dijah, C. (2016). Analisis Lembar Kerja Siswa dalam Meningkatkan Komunikasi Matematis Tulis Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 1(2), 171–180.

Azis, R. U. (2006). Anak Sulit Belajar. PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Febrinasti, R., & Sari, A. A. P. S. (2018). Pentingnya Literasi Matematika untuk Anak Sekolah Dasar Luar Biasa bagian C ( Tuna Grahita ). 1, 208–215.

Fransisca, L. A. (2014). Penerapan Pembelajaran Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Sederhana Kelas IV SDN Keret Sidoarjo. Universitas Muhammadiyah Malang.

Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1), 9. https://doi.org/10.12928/admathedu.v7i1.7397

Khadijah, I. N. A., Maya, R., & Setiawan, W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Statistika. JPMI Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(6), 1095–1104.

Kurniawati, E., Hartanto, H., & Zamzaili, Z. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assesment, Satisfaction (Arias) Integratif dan Kemampuan Awal dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama di Kepahiang. None, 2(2), 174–187.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Qualitative Data Analysis (Third). SAGE Publications.

Muchlis, E. E., & Maizora, S. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Trigonometri Melalui Pendekatan Konstruktivisme dengan Berbantukan Macromedia Flash 8 Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Bengkulu. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 1(1), 39–44.

Ningsih, Y. L. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Penerapan Lembar Aktivitas Mahasiswa (LAM) Berbasis Teori APOS Pada Materi Turunan. Edumatica, 6(April), 1–8. https://doi.org/10.1063/1.4944618

Rahmawati, R. P. D., Usodo, B., & Chrisnawati, H. E. (2017). Analisis kemampuan komunikasi matematis secara tertulis. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika JPMM, 1(3), 61–70.

Riau, U. (2018). Self Confidence Dalam Pembelajaran. 2, 29–30.

Suryana, A. (2015). Analisis Kemampuan Membaca Bukti Matematis Pada Mata Kuliah Statistika Matematika. Infinity Journal, 4(1), 84. https://doi.org/10.22460/infinity.v4i1.74

Suryandari, K. C., Sajidan, Rahardjo, S. B., & Prasetyo, Z. K. (2017). ANALISIS PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME MELALUI STRATEGI PREVIEW QUESTION READ REFLECT RECITE REVIEW ( PQ4R ) TERHADAP Abstrak Pembelajaran Konsep Dasar IPA menekankan konstruktivisme berkaitan dengan berpikir kreatif dalam pemecahan masalah . Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan, 133–138.

Vitova, J., Kovacsová, A., Linhartová, V., & Balcarová, J. (2015). Mathematical Concepts in Czech Pre-schoolers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 713–716.

Walle, J. A. Van. (2008). Sekolah Dasar Dan Menengah Matematika Pengembangan Pengajaran. Erlangga.

Yulianto, & Sutiarso, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2017, 5, 289–295.

Published
2019-12-30
How to Cite
Oktavihari, D., Effendi, M. M., & Susanti, R. D. (2019). Penerapan LKM (Lembar Kerja Mahasiswa) untuk melihat pemahaman konsep & kemampuan komunikasi matematis. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 269-286. https://doi.org/10.33654/math.v5i3.762
Section
Research
Abstract viewed = 344 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 297 times

Most read articles by the same author(s)