Media pembelajaran berbasis iSpring yang mengakomodasi gaya belajar siswa untuk menunjang pembelajaran berdiferensiasi
ISpring-based instruction media that accommodate student’s learning style to support differentiated instruction
Abstract
Kurikulum merdeka demands teachers to apply differentiated instruction in the classroom. Differentiated instruction can be applied in four ways, one of them is differentiate content. Differentiate content is done by adjusting how the material will be taught or learned by students based on their learning style. To do this, teachers can present interactive instructional media that accommodate the learning styles of students. Then to present these media, an adequate technology such as iSpring is required. This reseach aims to develop instructional media that accommodates students' learning styles to support differentiated instruction.in trigonometric ratios material using iSpring. The reseach employed R&D method and ADDIE development model. The research was conducted in X RPL 2 SMKN 4 Banjarmasin, which consisted of 36 students with dominant visual and auditory learning styles. The research findings showed that the instructional media developed were valid and very practical for visual students and auditory students.
Downloads
References
Damayanti, E., Santosa, A. B., Zuhrie, M. S., & Rusimamto, P. W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(3), 639–645. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/36321
Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta didik. PT Remaja Rosdakarya.
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/download/41249/25699
Fitri, Z., Zulkarnain, I., & Juhairiah, J. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint Bermuatan Lahan Basah Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurmadikta, 2(3), 53–65. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v2i3.1441
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180
Handayani, K. T. K., Sukmawati, R. A., & Suryaningsih, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Pada Materi Perbandingan Untuk Siswa Kelas VII. CETJ: Computing and Education Technology Journal, 2, 1–9. https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/cetj/article/view/5292
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pip/article/view/22057
Kepa, S. (2019). Pemecahan Masalah Perbandingan Trigonometri Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SMA Negeri 1 Banda. Journal on Pedagogical Mathematics, 1(2), 72–85. https://ojs.unsulbar.ac.id/index.php/pedamath/article/view/364
Khotimah, K. (2019). Pemanfaatan Powerpoint Terintegrasi Dengan I-Spring Presenter Sebagai Media Pembelajaran ICT. Jurnal Eksponen, 9(1), 79–85. https://jurnal.umko.ac.id/index.php/eksponen/article/view/251
Kompri. (2017). Belajar (Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya). Media Akademi.
Mardiyah, Johar, R., & Mailizar. (2020). The Development of Trigonometry E-Modules for Senior High School Using Differentiated Instruction (DI) Approach. Journal of Physics: Conference Series, 1462(1), 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1462/1/012017
Papilaya, J. O., & Huliselan, N. (2016). Identifikasi Gaya Belajar Mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip, 15(1), 56–63. https://doi.org/10.14710/jpu.15.1.56-63
Pinunggul, R. I., Darmadi, & Apriandi, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Visualisasi Menggunakan Adobe Flash Professional Pada Materi Segiempat Dan Segitiga Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Prosiding Silogisme Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 152–158. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/PSNPM/article/viewFile/620/591
Purmadi, A., & Surjono, H. D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Berdasarkan Gaya Belajar Siswa Untuk Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 151–165. https://journal.uny.ac.id/index.php/jitp/article/view/8285
Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Buku Teks dan Pengayaan: Kelengkapan dan Kelayakan Buku Teks Kurikulum 2013 Serta Kebijakan Pertumbuhan Minat Baca Siswa. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta. 122 hal. https://litbang.kemdikbud.go.id
Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sesuai dengan karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355–363. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i2.439
Rambe, M. S., & Yarni, N. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Dian Andalas Padang. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 291–296. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/download/486/729
Sari, I. P., Novitasari, A. T., & Miftah, Z. (2020). Efektivitas Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Interaktif Dengan Macro Powerpoint Bagi Guru. Research and Development Journal of Education, 6(2), 31–37. https://doi.org/10.30998/rdje.v6i2.6107
Setiawan, H. R., Rakhmadi, A. J., & Raisal, A. Y. (2021). Pengembangan Media Ajar Lubang Hitam Menggunakan Model Pengembangan Addie. Jurnal Kumparan Fisika, 4(2), 112–119. https://doi.org/10.33369/jkf.4.2.112-119
Singh, R. G., & Bernard, M. A. (2016). Quality assurance for reusable learning objects on a peer-to-peer network. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 11(10), 4–10. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i10.5881
Sulisawati, D. N., Lutfiyah., & Sukma, L. (2019). Identifikasi Modalitas Belajar VAK Kombinasi Siswa dalam Pelajaran Matematika SMP Negeri 1 Arjasa Jember. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 2(1), 32–42. http://ejurnal.budiutomomalang.ac.id/index.php/prismatika/article/download/572/404
Suyono, A. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Akutansi Kelas XI IPS SMAN 3 Tapung Tahun Ajaran 2017/2018. PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akutansi FKIP UIR, 6(1), 1–10. https://migrasi.journal.uir.ac.id/index.php/Peka/article/view/1858
Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Se-Kuala Nagan Raya Aceh. Genta Mulia, 9(2), 56–70. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=1276948&val=16952&title=PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERORIENTASI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH PBM UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMA SE-KUALA NAGAN RAYA ACEH
Usman, Lestari, L. D., Alfianisya, A., Octavia, A., Lathifa, I., Nisfiyah, L., Aries, N. A. P., & Oktaria, R. (2022). Pemahaman Salah Satu Guru Di MAN 2 Tangerang Mengenai Sistem Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), 32–36. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/download/4432/3309
Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 128–132. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2037
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, Lailatul Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2021). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(2), 48–60. https://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP/article/view/6
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright by Author(s)