Analysis of students' metacognition skills in solving minimum competence assessment (AKM) problems viewed from cognitive style

Analisis keterampilan metakognisi siswa dalam memecahkan masalah Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) ditinjau dari gaya kognitif

  • Zahwa Fadilatussyifa Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Nining Setyaningsih Universitas Muhammadiyah Surakarta
Kata Kunci: cognitive style, metacognition, problem solving

Abstrak

The purpose of this study was to analyze the metacognition skills of class VIII A students in solving AKM questions in terms of cognitive style. Subjects in this qualitative descriptive study were 2 students with field dependent cognitive style and 2 students with field independent cognitive style with research objects in accordance with the research objectives. The instruments used were AKM questions with SPLDV material and the GEFT test. The validity of the data is done by triangulation technique. Data collection techniques used are tests, interviews, and documentation. The data analysis technique used the data reduction, data presentation, and conclusion stages. Data reduction was processed from the results of tests and interviews with students, then presented in narrative form and concluded the process of metacognition that occurred. The results of this study are that field independent students are superior to field dependent students. From the AKM questions given, it shows that field independent students tend to be quicker and easier in solving problems by mastering the four components of metacognition. Meanwhile, field dependent students have not been able to develop the four components of metacognition. Field dependent students are still in the stage of mastering the predictive and planning stages only, so that the mastery of field dependent students’ experiences differences in each study.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##submission.authorBiographies##

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. A. Yani, Mendungan, Pabelan, Kec. Kartasura, Kabupaten Sukoharjo, Jawa Tengah 57162

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. Jendral Ahmad Yani, Pabelan, Kartasura-Surakarta, 57102, Indonesia

Referensi

Annur, M. F., Sujadi, I., & Subanti, S. (2016). Aktivitas Metakognisi Siswa Kelas X SMAN 1 Tembilahan dalam Pemecahan Masalahan Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(7), 7–22.

Apriyanti, R., & Masduki, S. S. (2016). Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Aplikasi Perbandingan (pada Siswa Kelas VII MTs N Surakarta 2 Tahun Ajaran 2015/2016). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Chairani, Z. (2016). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika. Yogyakarta: Deepublish.

Hasanah, I. Z. (2017). Analisis Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Penggunaaan Teorema Pythagoras Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hidayat, F. W., & Ismail, I. (2022). Profil Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal AKM Numerasi Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. MATHEdunesa, 11(3), 684–698.

Izzatunniswah, S., & Seyaningsih, N. (2020). Analisis Metakognitif Siswa dalam Memecahkan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kamid. (2013). Metakognisi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika (Studi Kasus pada Siswa SMP Berdasarkan Gender). Edumatica, 3(1), 64–72. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/index.php/edumatica/article/view/1411

Ngilawajan, D. A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 71–83.

Novianti, D. E. (2021). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dan Kaitannya dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 2(1), 85–91.

Novita, T., & Widada, W. (2018). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa SMA dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 67–81.

Pramesti, A. I., & Waluyo, M. (2018). Analisis Aktivitas Metakognitif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dengan Gaya Kognitif (Field Dependent dan Field Independet) (Kelas VIII SMPN 2 Ampel Tahun 2017/2018) (Universitas Muhammadiyah Surakarta). Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/66127%0Ahttp://eprints.ums.ac.id/66127/15/NASKAH PUBLIKASI.pdf

Putri, R. S., Susanto, & Kurniati, D. (2015). Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berbasis Polya Subpokok Bahasan Garis dan Sudut Kelas VII-C di SMP Negeri 1 Genteng Banyuwangi. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 1–7. Retrieved from http://repository.unej.ac.id/handle/123456789/65911

Rahdiyanti, A. P., & Setyaningsih, N. (2018). Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Soal Matematika pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Kemampuan Matematika SMP. Prosiding SEMPOA (Seminar Nasional, Pameran Alat Peraga, Dan Olimpiade Matematika). Prosiding SEMPOA.

Sili, I. F. K., & Argarini, D. F. (2018). Analisis Proses Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 1(1), 57–63.

Suhatini, P. U., Trapsilasiwi, D., & Yudianto, E. (2019). Profil Pemecahan Masalah Siswa dalam Memecahkan Masalah SPLDV Berdasarkan Tahapan Polya Ditinjau dari Gaya Kognitif FI dan FD. Kadikma, 10(1), 35–44.

Syawahid, M., & Nurhardiani, N. (2018). Identifikasi Kemampuan Berpikir Formal Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif. Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 17–26.

Utami, D. P., & Setyaningsih, N. (2020). Implementasi Pembelajaran Matematika dengan Model Discovery Learning (DL) Berbasis Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa di SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wardani, D. A., Fathani, A. H., & Alifiani. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Ditinjau Dari Kecerdasan Majemuk. Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik, 16(19), 79–86.

Wulan, E. R., & Anggraini, R. E. (2019). Gaya Kognitif Field-Dependent dan Field-Independent sebagai Jendela Profil Pemecahan Masalah Polya dari Siswa SMP. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(2), 123–142. https://doi.org/10.30762/factor_m.v1i2.1503

Zakiah, N. E. (2020). Level kemampuan metakognitif siswa dalam pembelajaran matematika berdasarkan gaya kognitif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 132–147.

Diterbitkan
2023-06-11
Abstrak viewed = 221 times
PDF downloaded = 212 times