Application development of dictionary of mathematical terms as a learning medium

Pengembangan aplikasi kamus istilah matematika sebagai media pembelajaran

  • Adel Syah Pohan UIN Sumatera Utara
  • Asrul Asrul UIN Sumatera Utara
Kata Kunci: dictionary of mathematical terms, learning media, product validation

Abstrak

In mathematics learning in schools, teachers only focus on teaching the application of formulas in mathematical problems. However, it is not realized that students find it challenging to participate in learning because they need to learn the meaning of terms and symbols in mathematics. As a result, a decrease in student mathematics learning outcomes is inevitable. Therefore, researchers develop learning media in the form of feasible, effective, and practical applications to improve student mathematics learning outcomes. The method used is Research and Development (R&D) with 4D stages designed into 3D. The subjects of this study were 35 students from class XII IPA 3 MAN Batu Bara with instruments in the form of questionnaires and tests. The results of this study showed a percentage of 95.83% of media experts, 90% of material experts, and 96.875% of lesson teachers who represented that the product was considered feasible and practical to use. The N-Gain test results showed the effectiveness of the product by 0.8. So, the application can be used in learning as a viable, effective, and practical medium

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##submission.authorBiographies##

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. William Iskandar Ps. V, Medan Estate, Medan, Indonesia

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. William Iskandar Ps. V, Medan Estate, Medan, Indonesia

Referensi

Abdan, H., Hasan, A. M., & Nusantari, E. (2018). Pengembangan Kamus Elektronik Berbasis Aplikasi Microsoft Excel Materi Hereditas untuk SMA Kelas XII IPA. JPs: Jurnal Riset Dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan, 03(01), 77–86.

Astuti, V. D., Muthmainnah, R. N., & Rosiyanti, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi POKAMATH Pada Materi Aljabar Kelas VII. FIBONANSI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.1-10

Dewi, N. R., Anggraeni, E. D., Muktiari, B. R., & Safitri, A. (2021). Book Chapter Pengembangan Buku Ajar Berorientasi Pada Pembelajaran Preprospec Berbantuan TIK (Andriyanto (ed.)). Penerbit Lakeisha.

Fahrurrozi, & Hamdi, S. (2017). Metode Pembelajaran Matematika (D. S. M. Ibrahim (ed.)). Universitas Hamzanwadi Press.

Ghiffary, M. N. El, Susanto, T. D., & Herdiyanti, A. (2018). Analisis Komponen Desain Layout, Warna, dan Kontrol Pada Antarmuka Pengguna Aplikasi Mobile Berdasarkan Kemudahan Pengunaan (Studi Kasus: Aplikasi Olride). Junral Teknik ITS, 7(1), A143–A148. https://doi.org/10.12962/j23373539.v7i1.28723

Hamdani, M. F., & Priatna, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Android untuk Siswa SMP / MTs dan SMA / MA. 4(4), 163–170. https://doi.org/10.24014/juring.v4i2.12795

Jaya, I. (2019). Penerapan Statistik untuk Penelitian Pendidikan (Pertama). PRENADAMEDIA GROUP.

Karlina, I., Kurniah, N., & Ardina, M. (2018). Media Berbasis Information and Communication Technology (ICT) dalam Pembelajran SAINS pada Anaka Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 24–35. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.89-90

Kemendikbud, B. P. B. dan P. (2022). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta.

Kurnia, Y. Y., & Ismayati, E. (2019). Pengembangan Digital Book Sebagai Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik pada Siswa Kelas XI SMKN 5 Surabaya. Jurnal Pendidikan Elektro, 8(3), 437–441.

Lestari, S. I., & Listiadi, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar e-book Berbasis Scientific Approach Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Perusahaan Manufaktur. AKUNTABEL, 18(2), 360–369. https://doi.org/10.30872/jakt.v18i2.9767

Nisa, C., & Agung, Y. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran MULTISIM10 Simulations pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar di SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 03(02), 311–317.

Nuristiqomah, R. P., & Anistyasari, Y. (2021). Pengembangan Kamus Istilah Basis Data Berbasis Website Menggunakan Algoritma Cosine Similarity untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal IT-EDU, 05(02), 621–630.

Priangga, Y. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Smartphone Untuk Memfasilitasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1116–1126. https://doi.org/10.31004/cendikia.v5i2.599

Purwati, L. (2020). Kamus Matematika SMP/SMA. Bhuana Ilmu Popoluer Kelompok Gramedia.

Saputra, H., Octaria, D., & Isroqmi, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites pada Materi Turunan Fungsi. Jurnal Derivat, 9(2), 123–135. https://doi.org/10.31316/jderivat.v9i2.4072

Sinaga, M. S., & Rakhmawati, F. (2022). Desain Buku Saku Matematika Berbasis HOTS Kelas X sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 06(02), 1301–1314. https://doi.org/10.31004/cendikia.v6i2.1361

Sudarsanto, E., & Yundra, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT (Information and Communication Technology) pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Kelas XI TAV di SMKN 1 Jabon Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 09(01), 49–56.

Sumiharsono, M. R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran (D. Ariyanto (ed.)). Pustaka Abadi.

Wahyuni, D. Q., & Ananda, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 06(01), 859–872. https://doi.org/10.31004/cendikia.v6i1.1294

Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT: Konsep dan Aplikasi pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (R. Al-Hana (ed.)). KENCANA.

Diterbitkan
2023-02-25
Abstrak viewed = 339 times
PDF downloaded = 266 times