Development of matrix calculator learning media

Pengembangan media pembelajaran kalkulator matriks

  • Novia Ariyanti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Cindy Taurusta Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Mohammad Faisal Amir Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Kata Kunci: matrix, calculator

Abstrak

The purpose of this research is to design dan develop an android-based matrix calculator learning media. This type of research is research and development. The model used in research development is the ADDIE model which consists of five stages namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The matrix calculator learning media developed has met the feasibility of valid, practical and effective media. The difference with other matrix calculator application is that in this application there is a solution to a three-variable system of linear equations using the Cramer method. Where is the Cramer method in its completion using matrix arithmetic operations.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##submission.authorBiographies##

##submission.authorWithAffiliation##

Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Jl. Mojopahit No. 666 B, Sidowayah, Celep, Kec. Sidoarjo, Kabupaten Sidoarjo, Jawa Timur 61271, Indonesia

##submission.authorWithAffiliation##

Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Jl. Mojopahit No. 666 B, Sidowayah, Celep, Kec. Sidoarjo, Kabupaten Sidoarjo, Jawa Timur 61271, Indonesia

##submission.authorWithAffiliation##

Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Jl. Mojopahit No. 666 B, Sidowayah, Celep, Kec. Sidoarjo, Kabupaten Sidoarjo, Jawa Timur 61271, Indonesia

Referensi

Amalia, S., Ainin, N., Quamila, N. N., & Pramuditya, S. A. (2020). Analisis Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa SMK Pada Materi Matriks. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM), 2, 221–231.

Auliya, N. M., Suyitno, A., & Asikin, M. (2020). Potensi Mobile learning Berbasis Etnomatematika untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Matematis pada Masa Pandemi. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 3(1), 621–626. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/590/508

Azizah, N. L., & Ariyanti, N. (2020). Buku Ajar Mata Kuliah Dasar-Dasar Aljabar Linear. In Buku Ajar Mata Kuliah Dasar-Dasar Aljabar Linear. https://doi.org/10.21070/2020/978-623-6833-41-4

Dirgantara, H. B., & Marselino, T. L. (2017). Perancangan Aplikasi Perhitungan Operasi Matriks Berbasis Web Sebagai Sarana Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Teknik Informatika (SENAPATI) Ke-8. http://pti.undiksha.ac.id/senapati

Firdaus, S., & Hamdu, G. (2020). Pengembangan Mobile Learning Video Pembelajaran Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics) Di Sekolah Dasar. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.17977/um031v7i22020p066

Mahfi, F. K., Marzal, J., & Saharudin, S. (2020). Pengembangan game edutainment berbasis smartphone sebagai media pembelajaran berorientasi pada kemampuan berpikir kreatif [Development of smartphone-based edutainment games as learning media oriented to creative thinking skills]. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 39–40.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Buku Panduan Pelayanan Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka. In Dirjen Dikti Kemendikbud. http://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/04/Buku-Panduan-Merdeka-Belajar-Kampus-Merdeka-2020

Nazar, M., Zulfadli, Z., Oktarina, A., & Puspita, K. (2020). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Membantu Mahasiswa dalam Mempelajari Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 39–54. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.16047

Schrum, L., & Levin, B. B. (2016). Educational technologies and twenty-first century leadership for learning. International Journal of Leadership in Education, 19(1), 17–39. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1096078

Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p87-92

Sopiansyah, D., Masruroh, S., Zaqiah, Q. Y., & Erihadiana, M. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4, 34–41.

Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 1–12. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13356

Wicaksono, Y. D. (2015). Aplikasi Kalkulator Matriks Berbasis Android.

Zaningsih, R. D. (2018). Pengembangan Aplikasi E-Modul Mobile Pembelajaran Matematika Berbasis Android Studio Pokok Bahasan Matriks. In Skripsi.

Diterbitkan
2022-12-30
Abstrak viewed = 348 times
PDF downloaded = 222 times