Development of matrix calculator learning media
Pengembangan media pembelajaran kalkulator matriks
Abstrak
The purpose of this research is to design dan develop an android-based matrix calculator learning media. This type of research is research and development. The model used in research development is the ADDIE model which consists of five stages namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The matrix calculator learning media developed has met the feasibility of valid, practical and effective media. The difference with other matrix calculator application is that in this application there is a solution to a three-variable system of linear equations using the Cramer method. Where is the Cramer method in its completion using matrix arithmetic operations.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Amalia, S., Ainin, N., Quamila, N. N., & Pramuditya, S. A. (2020). Analisis Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa SMK Pada Materi Matriks. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM), 2, 221–231.
Auliya, N. M., Suyitno, A., & Asikin, M. (2020). Potensi Mobile learning Berbasis Etnomatematika untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Matematis pada Masa Pandemi. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 3(1), 621–626. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/590/508
Azizah, N. L., & Ariyanti, N. (2020). Buku Ajar Mata Kuliah Dasar-Dasar Aljabar Linear. In Buku Ajar Mata Kuliah Dasar-Dasar Aljabar Linear. https://doi.org/10.21070/2020/978-623-6833-41-4
Dirgantara, H. B., & Marselino, T. L. (2017). Perancangan Aplikasi Perhitungan Operasi Matriks Berbasis Web Sebagai Sarana Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Teknik Informatika (SENAPATI) Ke-8. http://pti.undiksha.ac.id/senapati
Firdaus, S., & Hamdu, G. (2020). Pengembangan Mobile Learning Video Pembelajaran Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics) Di Sekolah Dasar. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.17977/um031v7i22020p066
Mahfi, F. K., Marzal, J., & Saharudin, S. (2020). Pengembangan game edutainment berbasis smartphone sebagai media pembelajaran berorientasi pada kemampuan berpikir kreatif [Development of smartphone-based edutainment games as learning media oriented to creative thinking skills]. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 39–40.
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Buku Panduan Pelayanan Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka. In Dirjen Dikti Kemendikbud. http://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/04/Buku-Panduan-Merdeka-Belajar-Kampus-Merdeka-2020
Nazar, M., Zulfadli, Z., Oktarina, A., & Puspita, K. (2020). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Membantu Mahasiswa dalam Mempelajari Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 39–54. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.16047
Schrum, L., & Levin, B. B. (2016). Educational technologies and twenty-first century leadership for learning. International Journal of Leadership in Education, 19(1), 17–39. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1096078
Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p87-92
Sopiansyah, D., Masruroh, S., Zaqiah, Q. Y., & Erihadiana, M. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4, 34–41.
Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 1–12. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13356
Wicaksono, Y. D. (2015). Aplikasi Kalkulator Matriks Berbasis Android.
Zaningsih, R. D. (2018). Pengembangan Aplikasi E-Modul Mobile Pembelajaran Matematika Berbasis Android Studio Pokok Bahasan Matriks. In Skripsi.