Perbedaan hasil belajar matematika siswa dengan discovery learning dan problem based learning ditinjau dari kecerdasan emosional

Differences of student mathematics learning results with discovery learning and problem based learning from emotional intelligence

  • Sunyoto Hadi Prayitno Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Hesty Prasetya Dwi Utami Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
Keywords: Learning outcomes, Discovery Learning, PBL

Abstract

This study has the aim of knowing the differences in students' mathematics learning outcomes with the DL and PBL learning models in terms of KE in class VIII students of Hang Tuah 1 Surabaya Middle School with straight-line equation material. The population used is class VIII students and the selected sample is class VIIIB with the DL learning model and class VIIIA with the PBL learning model. This research method uses a questionnaire and a test of mathematics learning outcomes. From the calculation of the data obtained the value of sig.(2-tailed) 0.639 on the learning test results with the high KE category. Meanwhile, the learning outcomes test in the medium EC category obtained a sig. (2-tailed) 0.048 and a low EC obtained a signed value (2-tailed) of 0.016. The results of this study showed that there were differences in learning outcomes using DL and PBL learning in terms of high EC and there were no differences in students' mathematics learning outcomes in DL and PBL learning seen from medium EC and low EC in class VIII SMP Hang Tuah 1 Surabaya in 2019/ 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Uno, H. (2011). No Title (Cetakan Ke). PT. Bumi Aksara.

Nasution, H. F. (2016). Instrumen Penelitian Dan Urgensinya Dalam Penelitian Kuantitatif. Jurnal IAIN Padangsidimpuan, 4(1), 64–75. http://jurnal.iainpadangsidimpuan.ac.id/index.php/Al-masharif/article/download/721/633

Nasution, S. (2017). Variabel penelitian. Raudhah, 05(02), 1–9.

Nurochim, S. R., & Prihatnani, E. (2018). Jurnal Mitra Pendidikan ( JMP Online ). Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 11–22.

Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. B. (2014). Perbandingan tingkat konsistensi normalitas distribusi metode Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors, Shapiro-Wilk, dan Skewness-Kurtosis. Jurnal Biometrika Dan Kependudukan, 3(2), 127–135. http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-biometrikd8bc041810full.pdf

Prayitno, S. H. (2017). Profil Pemahaman Konseptual Calon Guru Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Kecerdasan Emosional Rendah. In M. Athoillah, S. Maya P, R. K. Putri, F. Fitriani, & E. Susilowati (Eds.), Seminar Pendidikan Matematika Tahun 2017 (p. 837). Adibuana University Press. file:///G:/JURNAL/prosiding2017.pdf

Prayitno, S. H., & Muttaqien, S. (2018). Jurnal Edukasi, 4(2), 43–54. http://jurnal.stkippgri-sidoarjo.ac.id/index.php/je/article/view/227/190

Shoimin, A. (2017). No Title (Rose KR (ed.); Cetakan I). AR-RUZZ MEDIA.

Wibawa, I. S. (2019). Tingkat Kecerdasan Emosional Siswa Yang Mengikuti Ekstrakurikuler Olahraga Dan Yang Tidak Mengikuti Ekstrakurikuler Olahraga Di Smk Pgri Sentolo. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Kenedi, A. K., & Hendri, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 10-24.

Meilantifa. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Lingkaran. Jurnal Ilmiah SOULMATH, 59-64.

Prayitno, S. H. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional dalam Pembelajaran Matematika Abad 21. Katalog Buku Karya Dosen ITATS, 4.

Prayitno, S. H., & Muttaqien, S. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII-F SMP Negeri 22 Surabaya Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Tahun Pelajaran 2018-2019. Jurnal Edukasi, 164-165.

Yusri, A. Y. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Di SMP Negeri Pangkajene. Jurnal Mosharafa, 53.

Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menegah Pertama. Jurnal Musharafa, 63-73.

Paloloang, M. F. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panjang Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran di Kelas VIII SMP Negeri 19 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 68.

Pratama, L. D., Lestari, W., & Jailani. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Melalui Problem Based Learning Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 11-21.

Sofyan, H., & Komariah, K. (2016). Pembelajaran Problem Based Learning dalam Implementasi Kurikulum 2013 di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 260-271.

Hasratuddin. (2014). Pembelajaran Matematika Sejarang dan yang akan Datang Berbasis Karakter. Jurnal Didaktik Matematika, 30-42.

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Kontruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, 62-72.

Setyawan, A. A., & Simbolon, D. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMK Kansai Pekanbaru. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Matematika, 11-18.

Wiyono, A., Anggo, M., & Kadir. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII MTsN Negeri Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 113-126.

Published
2021-09-13
How to Cite
Prayitno, S. H., & Utami, H. P. D. (2021). Perbedaan hasil belajar matematika siswa dengan discovery learning dan problem based learning ditinjau dari kecerdasan emosional. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 159-169. https://doi.org/10.33654/math.v7i2.1238
Section
Research
Abstract viewed = 41 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 24 times