Modul matematika berbasis nilai-nilai keislaman sebagai pengembangan contextual teaching and learning (CTL)

Mathematical module based on islamic values as a development of contextual teaching and learning (CTL)

  • Dewi Lestari Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Komarudin Komarudin Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Mujib Mujib Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Mardiyah Mardiyah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Keywords: module, mathematics, CTL, the value of Islam, set

Abstract

Research objectives is to develop a mathematics module based on Islamic values and CTL values on set material. The type of research and development. This study uses a research and development model according to Borg and Gall in Sugiyono. Data collection techniques used in this study are: Interviews, questionnaires, and test. The instruments used by the researcher were: Interview instrument, questionnaire instrument, student response questionnaire instrument. The data analysis technique used in this research is descriptive qualitative data analysis. Eligibility/validity obtained a total average score of 3,6 with the criteria “valid” by material expert validators, validation of Islamic religious experts obtained an average score total of 3,5 with “Valid” criteria. The response of students to the developed mathematics module obtained the criteria of “Very Interesting”. It is concluded that the developed learning module has valid and attractive criteria to be used as a learning resource in learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP J. Inov. Pembelajaran, 1(1), 77–89.

Agustin, R. D. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Himpunan dengan Pendekatan Kontekstual untuk Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1.

Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik untuk Mencapai Pembelajaran Bermakna bagi Siswa Sekolah Dasar.

Andari, T. (2010). Efektifitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Pendekatan Kontekstual tehadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari kemampuan Awal Siswa Kelas V SD Se-Kecamatan Bangunrejo Kabupaten Lampung Tengah.

Anesia, R., Sri Anggoro, B., & Gunawan, I. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Android pada Pokok Bahasan Gerak Lurus. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 53.

Asaloei, S. (2014). Peningkatan Kualitas Aparat Pemerintah Kelurahan Sebagai Faktor Penentu Keberhasilan Pembangunan (Suatu Studi Di Kecamatan Malalayang Kota Manado). J. Adm. BISNIS JAB, 4(27), 1.

Ayudia, C. (2020). Upaya kepala sekolah dalam meningkatkanpartisipasi orang tua di sdn kecamatan pariaman utara kota pariaman. J. Bahana Manaj. Pendidik, 2(1), 100–107.

Damanhuri, A., Mujahidin, E., & D. Hafidhuddin. (2013). Inovasi pengelolaan pesantren dalam menghadapi persaingan di era globalisasi. Tadibuna J. Pendidik. Islam, 2(1), 17–37.

Diana, M., Netriwati, & Intan Suri, F. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islam dengan Pendekatan Inkuiri. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 7–13.

Diputra, K. S. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Tematik Integratif untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPI J. Pendidik. Indonesia, 5(2), 125–133.

Ekawati, T., Anggoro, B. S., & Komarudin. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1).

Fadhli, M. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis video kelas iv sekolah dasar. J. Dimensi Pendidik. Dan Pembelajaran, 3(1), 24–33.

Hakim, D. L. (2017). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Matematika Media Prezi. UNES J. Community Serv, 2(2), 157–163.

Hasanah, A. M., Ismail, & Mukhlishoh, S. (2019). Pengembangan Modul Biologi Terintegrasi Nilai Islam pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. Bioeduca : Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 26.

Hasanah, U. N., Thahir, A., Komaruddin, K., & Rahmahwaty, R. (2019). MURDER Learning and Self Efficacy Models: Impact on Mathematical Reflective Thingking Ability. J. Educ. Gift. Young Sci, 7(4), 1123–1135.

Huda, C., Siswoningsih, D., & Nuvitalia, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Sains Berbasis Local wisdom pada pembahasan Suhu dan Kalor. J. Penelit. Pembelajaran Fis, 11(1), 89–94.

Iskarim, M. (2017). Rekrutmen Pegawai: Starting-Point menuju Kinerja Organisasi yang Berkualitas dalam Perspektif Manajemen Sumber Daya Manusia dan Islam. Manag. J. Manaj. Pendidik. Islam, 2(2), 307–327.

Karina, R. P. (2018). Studi Komparasi Hasil Belajar Siswa Dalam Penggunaan Bahan Ajar Berupa Buku Teks Dan Modul Elektronik Akuntansi Perusahaan Jasa Materi Jurnal Penyesuaian Kelas X Akuntansi Di Smk Negeri 4 Surabaya Tahun Pelajaran 2017/2018. J. Pendidik. Akunt. Jpak, 6(1), 92.

Kesumayanti, N., & Putra, R. W. Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Materi Persamaan Kuadrat Berbantuan Rumus Cepat. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 3(2), 131.

Khoiriyah, U., & Rizki, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Himpunan Matematika Dikaitkan dengan Nilai-nilai Islam. Aksioma: Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 6(3), 321.

Mardati, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Bangun Datar Untuk Mahasiswa PGSD UAD. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1).

Mardiansyah, Y. (2013). Pembuatan Modul Fisika Berbasis TIK untuk Mengintegrasikan Nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Siswa SMAN 10 Padang Kelas X Semester 1. Pillar Phys. Educ., 1(1), 31.

Mulyanti, Y., Novarina, E., Idharoel Haq, A. M., & Nurcahyo, N. A. (2017). IbM terhadap Guru-guru Matematika SMP Muhammadiyah 1 Kota Sukabumi dan SMP Muhammadiyah 6 Sukaraja dalam Menyusun dan Mengimplementasikan Bahan Ajar Berbasis Konstruktif Islami. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(202).

Nurhidayah, Yani, A., & Nurlina. (2016). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Fisika pada Siswa Kelas XI SMA Handayani Sungguminasa Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 165.

Pratiwi, D. D. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Aljabar Linier Berbasis Nilai-nilai Keislaman dengan Pendekatan Saintifik. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 155.

Puspitasari, B. D. (2015). Pengembangan E-Learning pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Paket Keahlian Teknik Mekatronika di SMK. E-Journal Universitas Negeri Yogyakarta, 5(4), 315.

Rahayu, W. E., & Sudarmin, S. (2015). Pengembangan modul IPA terpadu berbasis etnosains tema energi dalam kehidupan untuk menanamkan jiwa konservasi siswa. Unnes Sci. Educ. J., 4(2), 920.

Rahmadhani, E., & Wahyuni, S. (2020). Integrasi Pembelajaran Matematika Berbasis Icare Dan Islam Pada Materi Pecahan. Jnpm J. Nas. Pendidik. Mat., 4(1), 110–124.

Rizki, S., & Linuhung, N. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Kontekstual dan ICT. Aksioma: Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 5(2), 143.

Salafudin. (2015). Pembelajaran Matematika Yang Bermuatan Nilai Islam. Jurnal Penelitian, 12(2), 228.

Saleh, M. (2013). Strategi Pembelajaran Fiqh dengan Problem-Based Learning. J. Ilm. Didakt. Media Ilm. Pendidik. Dan Pengajaran, 14(1), 190–220.

Sardiman. (2010). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Pers.

Sari, F. K., Farida, & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) Berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Aljabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 136.

Sefriani, R., & Wijaya, I. (2018). Modul Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Director Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Sekolah Menengah Kejuruan. INTECOMS J. Inf. Technol. Comput. Sci., 1(1), 60–71.

Siahaan, A. (2016). Strategi pendidikan islam dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia indonesia. Almufida J. Ilmu-Ilmu Keislam, 1(1), 4.

Suastika, I. K., & Rahmawati, A. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(2), 60.

Subandiyah, S. (2017). Pembelajaran literasi dalam mata pelajaran bahasa indonesia. Paramasastra, 2(1), 56.

Subekti, H., Taufiq, M., H., S., Ibrohim, I., & Suwono, H. (2018). Mengembangkan Literasi Informasi Melalui Belajar Berbasis Kehidupan Terintegrasi Stem Untuk Menyiapkan Calon Guru Sains Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0: Revieu Literatur. Educ. Hum. Dev. J., 3(1), 81.

Sudarisman, S. (2015). Memahami hakikat dan karakteristik pembelajaran biologi dalam upaya menjawab tantangan abad 21 serta optimalisasi implementasi kurikulum 2013. Florea J. Biol. Dan Pembelajarannya, 2(1).

Suhandri, S., & Sari, A. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Kontekstual Terintegrasi Nilai Keislaman untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Suska J. Math. Educ, 5(2), 131–140.

Sukma, A. P., Nasution, S. P., & Anggoro, B. S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Edutainment dengan Pendekatan Metaphorical Thinking dengan Swish Max. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 82.

Sunismi, S., & Fathani, A. H. (2018). Pengembangan E-Module Kalkulus I Sebagai Panduan Mahasiswa Untuk Mengoptimalkan Individual Learning. J. Pendidik. Mat. Jpm, 1(2), 192–204.

Supardi, N., Rakhmawati, R., & Rinaldi, A. (2018). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis kegiatan Transaksi Kewirausahaan Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 51.

Widiansyah, A. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala-J. Hum, 18(2), 229–234.

Published
2020-12-28
How to Cite
Lestari, D., Komarudin, K., Mujib, M., & Mardiyah, M. (2020). Modul matematika berbasis nilai-nilai keislaman sebagai pengembangan contextual teaching and learning (CTL). Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 344-354. https://doi.org/10.33654/math.v6i3.1098
Section
Research
Abstract viewed = 174 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 106 times