Development of numeracial literacy-based mathematics assessment instruments using the Quizizz application at MAN 2 Medan

Pengembangan instrumen penilaian matematika berbasis literasi numerasi menggunakan aplikasi Quizizz

  • Suci Dahlya Narpila UIN Sumatera Utara
Kata Kunci: evaluation, literacy, numeracy, Quizizz

Abstrak

This development research using Borg & Gall's development model which has been modified into nine stages involved 103 students from MAN throughout the city of Medan. Meanwhile, the object is a numeracy literacy-based mathematics assessment instrument using the Quizizz application. There are three data required for the research, namely validity data which comes from three experts, practicality data which comes from a practicality questionnaire and effectiveness data which comes from test results and student response questionnaire scores. Based on the research that has been carried out, the data obtained are (1) material validity of 4.08 which includes valid criteria, media validity is 4.2 with very valid criteria and language validity of 4.3 with very valid criteria; (2) the product practicality value is 3.9, which indicates that the product is practical; (3) the percentage of student completion after taking the test was 81.8% which was in the very good category, and (4) the average score from the student response questionnaire was 3.74 which indicated a positive response. From the results of this research, it can be concluded that the numeracy literacy-based mathematics assessment instrument using the Quizizz application has met the criteria of being valid, practical, and effective.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Jl. William Iskandar Ps. V, Medan Estate, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20371

Referensi

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis (Y. N. I. Sari, Ed.). Bumi Aksara.

Afandi, F., Jafar, M. I., & Adnan, K. (2021). Hubungan Kemampuan Literasi Numerasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus II. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 423–430.

Amany, A. (2020). Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Pelajaran Matematika. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2), 1–11. www.quizizz.com

Wardhani, D. A. P., & Oktiningrum, W. (2022). Pengembangan Soal AKM Bermuatan Etnomatematika dengan Media Canva untuk Mengukur Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. 11(4), 3860–3871. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.6241

Badriyah, N. L. (2018). Analisis Instrumen Penilaian Hasil Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik Siswa Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan Program Keahlian Bangunan [Skripsi]. Universitas Sebelas Maret.

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal), 3(1), 93–103.

Farman, F., & Yusryanto, Y. (2018). Pengembangan Desain Pembelajaran Berbasis Problem Posing dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Konsep Lingkaran pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Karya Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Semarang, 5(2), 2339–2444. http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat/index

Hamidah, M. H., & Wulandari, S. S. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis HOTS Menggunakan Aplikasi “Quizizz.” Efisiensi: Kajian Ilmu Administrasi, 18(1), 105–124. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v17i1.34895

Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. EDUCATOR: Directory of Elementary Education Journal, 2(2), 164–180. https://doi.org/10.58176/edu.v2i2.157

Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. ADAARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935.

Jusuf, H. (2016). Penggunaan Gamifikasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal TICOM, 5(1), 1–6.

Kristianti, N. (2019). Pengaruh Internet of Things (IoT) pada Education Business Model: Studi Kasus Universitas Atma Jaya Yogyakarta. Jurnal Teknologi Informasi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Bidang Teknik Informatika, 13(2), 50–56.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Bintang: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244–257. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Noor, S. (2020). Penggunaan Quizizz Dalam Penilaian Pembelajaran pada Materi Ruang Lingkup Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X.6 SMA 7 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Hayati, 6(1), 1–7.

Palupi, T. N. (2020). Tingkat Stres pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar dalam Menjalankan Proses Belajar di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JP3SDM, 9(2), 18–29.

Permana, H., Harahap, F., & Astuti, B. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian pada Siswa Kelas IX di MTs Al Hikmah Brebes. Jurnal Hisbah, 13(1), 51–68.

Purwasi, L. A., & Fitriyana, N. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 894–908. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3172

Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyanti, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/ SD, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.35878/guru/v2.i1.335

Rahmawati, N. D., Komarudin, K., & Suherman, S. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Matematika Berbasis HOTS pada Calon Guru Sekolah Dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 860–871. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4893

Shiddiqi, A. M., Ijtihadie, R. M., Ahmad, T., Wibisono, W., Anggoro, R., & Santoso, B. J. (2020). Penggunaan Internet dan Teknologi IoT untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. SEWAGATI, Jurnal Direktorat Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat - DRPM ITS, 4(3), 235–240. https://zoom.us/j/91019044215?pwd=M05PMkh6YlRM

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Supriadi, N., Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz dalam Pembelajaran Daring di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin: Asosiasi Program Studi Mandarin Indonesia, 5(1), 42–51. https://Quizizz.it/

Wihartanti, L. V., Wibawa, R. P., Astuti, R. I., & Pangestu, B. A. (2019). Penggunaan aplikasi Quizizz berbasis smartphone dalam membangun kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, 362–368.

Diterbitkan
2023-10-09
Abstrak viewed = 266 times
PDF downloaded = 260 times