Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari gaya belajar siswa kelas X SMA
The effect of inquiry learning model on mathematical problem solving abilities in terms of grade X high school students learning style
Abstract
This experimental research with a factorial design aims to describe the ability to solve mathematical problems of students if they applied the inquiry learning model and direct learning model, as well as to determine the interaction of learning styles with inquiry learning models on the ability to solve math problems of class X students of SMAN 4 Luwu Utara. Sampling used technique purposive sampling and obtained a sample of 68 students from a population of 238 students of class X SMAN 4 Luwu Utara. The research instrument is in the form of a learning style questionnaire and test questions on the ability to solve math problems. The data analysis used descriptive statistics and inferential statistics in the form of a 2-way Anova test. The result of the calculations reveal that there are difference in the ability to solve math problems by learning to follow the inquiry learning model and not, there is no significant difference in the ability to solve math problems between students with the inquiry model learning and the direct model in terms of their learning styles but there is an interaction between the inquiry learning model and the ability to solve math problems when viewed from the student’s learning style.
Downloads
References
Amalia, R. (2016). Kemampuan Berpikir Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 118–126. http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v4i2.2568
Artana, I. M. A., Dantes, N., & Lasmawan, I. W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri DI Gugus VI. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 5(1), 1–12.
Basri, Z., Nursalam, & Suharti. (2018). Perbandingan Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry Approach dan Modified Free Inqury Approach Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Siswa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 94–104. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i1a8.2018
Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2017). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Mengadapi MEA. PRISMA, Seminar Nasional Matematika, 151–160.
Drajat, Z. (2014). Ilmu Pendidikan Islam (Cet. 11). Jakarta: Bumi Aksara.
Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal Didaktika Matematika, 3(1), 47–54.
Hamdayama, J. (2017). Metodologi Pembelajaran (II). Jakarta: Bumi Aksara.
Handayani, S., & Wilujeng, I. (2017). Pengembangan Subject Specific Pedagogy Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Motivasi Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(1), 22–35. https://doi.org/10.21831/jpms.v5i1.13537
Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Huwana, E. (2020). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Salatiga, Kecamatan Sidomukti, Kota Salatiga, Tahun Pelajaran 2020/2021. IAIN Salatiga.
Imamuddin, M., Rusdi, Isnaniah, & Audina, M. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Berdasarkan Gaya Belajar. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 11–20. http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v3i1.5138
Juliati, Lambertus, & Arvyaty. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Buton Tengah. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(2), 211–224. http://dx.doi.org/10.36709/jppm.v8i2.13657
Latiifani, C., Rinanto, Y., & Marjono. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu (Curiosity) Siswa Kelas X MIPA 2 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pedagogi, 5(2), 1–6.
Marzuki, M., & Khanifah, S. (2016). Pendidikan ideal perspektif Tagore dan Ki Hajar Dewantara dalam pembentukan karakter peserta didik. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 172–181. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12740
Misyanto. (2016). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika. Anterior Jurnal, 15(2), 144–150. https://doi.org/10.33084/anterior.v15i2.49
Nasution, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Rekognisi: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 47–63. https://doi.org/10.31227/osf.io/ftyu6
Nasution, M. (2018). Konsep Standar Proses dalam Pembelajaran Matematika. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 6(1), 120–138. http://doi.org/10.24952/logaritma.v6i01.1249
Nuraisah, E., Irawati, R., & Hanifah, N. (2016). Perbedaan Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Konvensional dan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 291–300. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.3033
Pintauli, S. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model-Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6.
Rilianti, A. P. (2019). Inkuiri dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak Dan Karakter, 1(2), 36–43.
Santoso, S. E. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Gaya Belajar Melalui Pembelajaran PBL Berbasis Quantum Learning. Universitas Negeri Semarang.
Ulansari, P. T., Ansori, I., & Yennita. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 27–33. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.27-33
Wicaksono, S. (2016). The Development Of Interactive Multimedia Based Learning Using Macromedia Flas 8 in Accouting Course. Journal Of Accounting Buisniess Education, 1(1), 122–139.
Widiastuti, & Santosa, R. H. (2014). Pengaruh Metode Inkuiri Terhadap Keterampilan Kompetensi Dasar, Rasa Ingin Tahu, dan Kemampuan Penalaran Matematis. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 196–204. https://doi.org/10.21831/pg.v9i2.9080
Zulkarnain, I., & Budiman, H. (2019). Pengaruh Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Research and Development Journal of Education, 6(1), 18–27. http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v6i1.4093
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright by Author(s)